Det är ingen tvekan om saken, sociala medier är många gånger nummer ett när det kommer till marknadsföring. Det spelar inte någon större roll vilken bransch det handlar om. Vill du veta hur du bäst ska marknadsföra dig i digitala kanaler? Då får du flera tips här.
Att annonsera på sociala medier kan vara väldigt framgångsrikt men det är också lätt att försvinna i mängden. Bara på Instagram finns det över 1 miljard konton. Därför måste du känna din målgrupp, precis som i vilken marknadsföringsstrategi som helst.
Använd flera medier samtidigt
Det finns inget som säger att du måste hålla dig till en plattform. Du kan göra reklam för ditt företag på flera olika appar samtidigt. Några av de populäraste apparna för sociala medier är idag:
- TikTok
Dessa appar har olika profiler. Linkedin är till exempel främst en plats där du kan rekrytera och presentera ditt företag. Här kan du annonsera ut lediga tjänster och hitta anställda som matchar ditt företag. Att göra reklam för dina produkter eller tjänster här skulle alltså vara ganska meningslöst. Börja därför med att läsa på lite om varje enskild plattform och ta inspiration från andra.
Dela innehåll regelbundet
Det går att bli väldigt stor på sociala medier men det ligger mycket arbete bakom. Först och främst måste du lägga upp innehåll regelbundet. Annars är det stor risk att du inte syns när människor gör en sökning. Om du har ett lite större företag kan du därför anställa en person som bara fokuserar på sociala medier och marknadsföring. Det är en tjänst som blir allt vanligare idag.
Du måste även se till att du delar innehåll som tilltalar användarna i appen. Om du jämför Tik Tok och Instagram ser du att folk delar väldigt olika typ av content. Tik Tok är lite mer avslappnat och oredigerat. När du vet hur apparna fungerar kan du applicera det på ditt företag. Generellt så gillar människor när du tar dem med bakom kulisserna och vardagen på arbetsplatsen.
Boosta dina inlägg via annonser
Har du en lite större budget kan du utnyttja de annonsverktyg som finns och få lite extra hjälp på traven. Dessa finns på i princip alla appar. Då kan du välja vilka inlägg du vill ska synas lite extra. Du kan även ställa in vem du vill ska se dem. Det kan till exempel vara människor i en viss region eller i en viss ålder. Här kommer du ha stor fördel om du verkligen känner din målgrupp.
Tänk också på att skapa så mycket engagemang som möjligt. Ställ frågor under dina bilder och låt människor ge sina åsikter. Nu kan du även utnyttja de verktyg som heter ”Storys”. Här kan du skapa undersökningar och andra frågeställningar. Det finns flera exempel på företag som endast annonserat på sociala medier och som lyckats riktigt bra. Det hjälper också om du har en tydlig profil och något som sticker ut. Då kan du enklare skapa ett intresse kring ditt företag och dina produkter.